OV Chip dip

Eerder schreef ik over de problemen met de OV chipkaart op het moment dat het opladen van de ingebakken chip op mijn NS Businesscard mislukte en ik een rondreis mocht gaan maken langs alle organisaties die iets met de OV Chipknip van doen hebben. Dankzij een verhaal van een collega weet ik nu dat die die hele problematiek zelfs tijdens het reizen met het ding geldt.

Ik trof deze collega aan op Metrostation Weesperplein in gezelschap van een aantal kaart controleurs die strak in uniform iedereen aan het controleren waren op een geldig reisbewijs. In de stellige overtuiging dat mijn collega een NS Businesscard heeft en het niet in zijn hoofd zal halen om zwart te reizen besloot ik dan mijn bemoeienis geen enkele zin had en wandelde langzaam weg op weg naar onze klant. Daar kon ik dan, als een ander toch uit zou lopen, laten weten wat er speelde. Niet veel later werd ik al bijgehaald.

Mijn collega was met trein en metro naar Amsterdam gekomen en had netjes op het startstation ingecheckt. Dit is een service van de NS Businesscard, die je zelf moet activeren door het nummer van het OV Chipgedeelte van de kaart op te geven op de website waarna het product  “in- en uitchecken” op je NS businesscard is geactiveerd. Prima service en het vergemakkelijkt het reizen zou je zeggen. Je reist immers met je NS businesscard die nu een soort OV Chipkaart is geworden van A naar B. Je checkt in bij A en je check uit bij B. Het is niet langer nodig van te voren je reis in te boeken via internet of telefoon,TOP!

Helaas, dit is te makkelijk gedacht. Het ene deel van het traject wordt de reis verzorgd door de NS en het tweede deel van de reis door de GVB, het gemeentelijk vervoersbedrijf van Amsterdam. En dat schijnt dus niet samen te kunnen. Het wordt dus nog leuker als je in je woonplaats met de plaatselijke busmaatschappij naar het station reist.
De achtereenvolgens uit te voeren handelingen wordt dan:

  1. Inchecken bij het instappen op de bus bijv. Veolia.
  2. Uitchecken uit de bus bij aankomst op het station
  3. Inchecken op het station (zelfde soort paal, logo NS) om met de trein te reizen
  4. Uitchecken op het station van aankomst (zelfde soort paal, zelfde logo)
  5. Inchecken, op zelfde perron, op zelfde soort paal, ander logo (GVB) voor de metro
  6. Uitchecken bij het verlaten van de metro, dat kan niet missen anders kan je het hek niet door.

Op de terugreis de zelfde handelingen maar dan in de andere richting. En overal hangen grote borden, vergeet niet IN of UIT te checken, die service begrijp ik dan weer wel. Maar als het misgaat? Vergeten in te checken? Bij een controle hang je. Vergeten uit te checken, de teller loopt door. Je mag je geld terug proberen te krijgen en dat ging ook geweldig, weet je nog.

Is de chipkaart op deze manier een goede service? Ik meen van niet. Het lijkt inderdaad handig om voor het OV een eenduidig reisbewijs te hebben. Het in- en uitchecken is natuurlijk een mooie vinding.

De OV-chipkaart wordt geleverd door een joint venture van alle grote vervoersbedrijven samen, maar samenwerking lijkt ver te zoeken. Waarom niet, gericht op de klant en vanuit de denkwereld van de klant: inchecken waar ik gebruik ga maken van het OV en uitchecken op de locatie waar ik stop gebruik te maken van het OV. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Maar ondertussen zit ik toch weer met mijn OV-chipdip.

Een gedachte over “OV Chip dip

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s