December 2011 scheef ik een blog over de OV chip dip. Nu een vervolg en er is nog weinig verbeterd, integendeel.
De NS en andere vervoerders, binnen wat wij zo mooi het openbaar (!) vervoer noemen, kunnen de komende tijd weer extra geld uit de zak van de reiziger kloppen. Het lijkt in ieder geval geen aanpak die meer mensen in het OV zal krijgen. Voor de vaste treinreiziger een verademing denk ik want menig trein zit nu al overvol door te korte treinen. Dan laat ik de puinhoop die het nu is nog maar even buiten beschouwing.
Binnenkort kan de reiziger die af en toe met de trein reist niet meer een normaal kaartje kopen. Slecht een OV-chipkaart, al dan niet persoonlijk, geeft toegang tot de trein. Eventueel kan je nog wel een kaartje kopen voor je eigen traject maar dan betaal je wel een toeslag van € 1,- per kaartje. Voor mijn gezin is dat meteen € 5,-.
Even rekenen: ik wil met mijn gezin naar Amsterdam. Een retour 2de klas kost € 29,60 pp met de toeslag € 30,60. Voor mijn gezin ben ik dus ruim € 150,- kwijt om in hartje Amsterdam te komen. Met de auto naar Amsterdam kost mij, uitgaande van € 0,30 / km de rit € 60,-. Ik vermoed dat ik voor minder dan € 90.- mijn auto wel een dag ergens kan parkeren. Als ik naar de Arena rijd betaal ik € 8,- voor het parkeren en € 7,70 voor een GVB kaart voor vijf personen. Aanzienlijk minder dan de € 150,- die ik met de trein kwijt ben.
Een ander mooi rekenvoorbeeld is naar Deventer. Dan is de trein in ieder geval veel goedkoper dus is de trein voor die 15 km dan wel een alternatief? Een retourtje kost incl. de toeslag € 6,60 dus voor mijn gezin € 33,-. De auto brengt mij er voor € 4,50. Het maximale dagtarief in de Boreelgarage is € 7,50. Dus ook hier legt de trein het af tegen de auto. Zonder toeslag al maar met natuurlijk iedere keer met € 5,- erbij.
Dan maar een eigen OV Chipkaart voor iedereen. Daar zit ook een addertje onder het gras, of eigenlijk een zou je het een python kunnen noemen. Om met een OV Chipknip in de trein te kunnen stappen moet er minimaal € 20,- als tarief op de chipknip staan. Om met mijn gezin naar Deventer te komen ben ik dus genoodzaakt om 5 x € 20,- = € 100,- op 5 van die kaarten te zetten. Ik betaal de eigenaar van de OV chipkaart dus flink vooruit. Naar Deventer verbruik ik per kaart maar € 5,60 van dus bijna € 75,- blijft ongebruikt door mij maar al wel betaald op een rekening staan van de partij dien dat geld mag innen. Voor Amsterdam moet ik er voor kiezen om minimaal € 30,- op de OV chipknip te zetten. Ook hier blijft € 0,40 ongebruikt staan (totaal € 2,- voor mijn gezin). Dat eerste is dus flink incasseren voor deze partij waar NS de grootaandeelhouder van is het tweede lijkt niets maar bij grote aantallen reizigers loopt dat behoorlijk op.
Net als de banken chipknip is de OV Chipknip vooral een manier om de reiziger flink wat geld uit zijn/haar portemonnee te kloppen. Als iedereen met een OV Chipknip er iedere keer onnodig € 1,- op heeft staan en het zijn 100.000 reizigers heeft TLC (de eigenaar van de chipknip) € 100.000,- op een rekening staan waar zij rente over kunnen opstrijken. Ondertussen wordt ons OV er niet heel veel beter op. De chipknip voor banken is alweer aan zijn einde en zal begin 2015 definitief geschrapt worden. Ik hoop dat de OV Chipknip ook snel die weg zal gaan want technisch zijn er al lang mogelijkheden die het voor de reiziger veel makkelijker en eerlijker maken.
Kun je nagaan.. ik rijd op LPG, dus een retour Eindhoven-Amsterdam kost mij met de auto ca. EUR 15,40. Een treinkaartje met 40% korting kost € 22,40, vol tarief € 37,40. En dan ben ik nog maar in m’n eentje…. Je snapt wel: ik zit NOOIT in de trein.