Vandaag in de mail twee mooie verhalen over een organisatie. Ik wilde het niemand onthouden dus meteen gedeeld. De een gaat over wat een organisatie is, de tweede over wat het doel is.
Wat is een organisatie?
Een directie nodigde Nasrudin uit om hen te helpen bij het veranderen van hun organisatie. “Wat is deze organisatie die u wilt veranderen en waarbij u mijn hulp wilt?” vroeg Nasrudin.
De voorzitter haalde het glossy jaarverslag van het bedrijf tevoorschijn, vol grafieken en foto’s van directeuren die de handen schudden van de werknemers. ”Dus u wilt dat ik dit verslag voor u opnieuw vormgeef?” vroeg Nasrudin, bereidwillig als altijd.
“Nee, nee,” kwam de financieel directeur tussenbeide, “dit is alleen bestemd voor de aandeelhouders. Kijk naar deze bedrijfsverslagen. Die laten het echte plaatje zien.”
Nasrudin bladerde het verslag door, alle pagina’s vol grafieken en cijferkolommen. “Dus, moet ik begrijpen dat uw organisatie bestaat uit cijfers die op papier allemaal keurig in rijtjes onder elkaar staan?” vroeg hij.
“Helemaal niet,” antwoordde de algemeen directeur. “Kijk eens naar dit overzicht van de organisatiestructuur. Daaruit kunt u aflezen hoe ons bedrijf in elkaar zit.”
“O,” zei Nasrudin en de directie dacht dat hij eindelijk met iets zinnigs zou komen. “Het bedrijf bestaat uit een stel blokken die met elkaar verbonden zijn door rechte lijnen en stippellijnen.”
De directeur personeelszaken zei wrevelig: “Goed, de organisatie is niet de propaganda, de boekhouding of de geschreven structuur. Ik begrip wat u probeert duidelijk te maken. In tegenstelling tot mijn collega’s begrijpen wij van PZ heel goed dat de organisatie in feite de mensen zijn. Als u wilt zal ik de parkeerplaats laten ontruimen en al onze vierduizend werknemers daar bij elkaar brengen. Dan zult u echt onze organisatie zien.”
“Dus,” zei Nasrudin, “uw organisatie is een grote menigte mensen, op een lege plek, die zich afvragen wat ze daar in godsnaam doen.”
Met welk doel?
Met welk doel? De directie van een groot bedrijf werkte aan hun missionstatement.
“Wat is uw fundamentele doel?” vroeg Nasrudin.
“Onze missie is om voortdurend toenemende dividenden voor onze aandeelhouders te creëren,” verklaarden zij.
“Met welk doel?” vroeg Nasrudin.
“Zodat ze meer winst zullen maken die ze opnieuw in ons bedrijf willen investeren,” zeiden ze.
“Met welk doel? vroeg Nasrudin.
“Zodat zij meer winst maken,” zeiden ze en een beetje geïrriteerd.
“Met welk doel?” vroeg Nasrudin onverschillig.
“Zodat ze zullen herinvesteren en meer winst zullen maken.”
Nasrudin dacht hier even over na en bedankte hen voor hun uitleg.
Later die week hadden ze afgesproken om naar Nasrudin te komen om verder aan de missionstatement te werken. Ze troffen hem aan in de tuin, waar hij probeerde zijn ezel vol te proppen met haver.
“Wat doet u?” vroegen ze. “U geeft dat arme dier zoveel eten dat hij geen poot meer zal kunnen verzetten.”
“Maar dat is ook niet de bedoeling,” antwoordde Nasrudin. “Zijn doel is om mest te produceren.”
“Met welk doel?” vroegen ze. “Omdat ik zonder mest niet genoeg haver op mijn kleine stukje grond kan verbouwen om dit gulzige beest te voeden.”
Photo by Benjamin Child on Unsplash