Op 23 mei 1988 was ik op Pinkpop in Landgraaf. Met een stel vrienden genoten wij van Herman Brood, Red Hot Chili Peppers, Sinead O’Conner, Joe Cocker en nog wat meer of minder bekende bands. Jan Douwe Kroeske praatte destijds die ene dag alles aan elkaar en ik kan mij herinneren dat het bloedheet was op de paardenrenbaan in de blakende zon onder een strakblauwe lucht.
Dat het mooi weer zou worden zag je in die tijd een dag van te voren op TV of hoorde je op de radio en daar moest je dan op vertrouwen.
Hoe anders is het tegenwoordig, met websites en apps wordt de informatie, die weerbedrijven (KNMI, Weer OnLine, Meteo Groep, en nog een handje vol!) hebben gedeeld met iedereen die het weten wil, online en direct. De websites van Buienradar en Weeronline worden veelvuldig bezocht en ik vermoed dat iedereen met een smartphone een van beide apps of wellicht allebei op zijn telefoon heeft en veelvuldig gebruikt.
Ik stelde mij die avond dan ook voor dat veel bezoekers en ook de organisatie van Pinkpop al deze informatie tot zich hebben genomen en daarna hebben gedaan wat een ieder met informatie doet: een beslissing nemen. In dit geval werd besloten de optredens uit te stellen en de bezoekers (60.000) duidelijk te instrueren wat te doen.
’s Avond bij het programma van Knevel en van de Brink kwam weervouw Margot Ribberink van de Meteo groep vertellen over wat er in Landgraaf m.b.t. tot het weer was gebeurd. Daar werd ook duidelijk dat de Pinkpop organisatie contact heeft gehad met de Meteo groep over de verwachte ontwikkelingen van het noodweer dat zou overkomen. Een slimme beslissing, hiermee kon de informatie die waarschijnlijk al beschikbaar was beter geduid worden.
De beelden riepen uiteraard bij veel mensen de herinnering aan Pukkelpop op in 2011 waarbij tijdens het noodweer vijf mensen omkwamen en tientallen (zwaar) gewond raakten. Die kennis en informatie moet ook bij de Pinkpop organisatie door het hoofd zijn geschoten.
Dit is de wereld waarin wij nu leven: informatie die vroeger op beperkte momenten bekend werd gemaakt is nu real-time beschikbaar. Dat heeft de invloed op besluiten die wij, als consumenten van informatie nemen, flink veranderd. Door het real-time beschikbaar hebben van informatie kunnen beslissingen worden uitgesteld en keuzes op het laatste moment veranderen. Maakt u plannen om een pretpark te bezoeken? Als buienradar u om 10:00 verteld dat het om 11:00 uur het noodweer los barst boven uw bestemming zult u waarschijnlijk besluiten om niet te gaan of om uw bezoek uit te stellen. Wat zou u vroeger gedaan hebben?
Het pretpark Julianatoren werd afgelopen dinsdag overvallen door een veel groter aantal bezoekers dan oorspronkelijk verwacht. Navraag bij een aantal bezoekers leerde dat een extra vrije dag (teamuitje leerkrachten) en een snelle blik op het weer (droog en niet al te warm) de dinsdag op eens veranderende in een uitermate geschikte dag om een pretpark voor lagere school kinderen te bezoeken. Dit gecombineerd met de verwachte toeloop van een aantal schoolreisjes maakte het bezoekersaantal onverwacht groot.
De Julianatoren was verast maar had het niet hoeven zijn. Het kan lonen om als pretpark ook zelf de weerberichten scherp in de gaten te houden. Daarnaast kan het analyseren van Social Media helpen om verwachte bezoekersaantallen in te schatten. De extra vrije dag en het weer in combinatie met een ongepland bezoek waren daar al te vinden. Mensen kondigen hun bezoek aan pretparken, dierentuinen etc. vaak aan op sociale media en hoe meer mensen dat doen hoe hoger de bezoekersaantallen zullen zijn.
Dit alles vraagt van een organisatie na te denken over informatie en wat je daar mee kunt doen. Dat is uiteraard belangrijk voor het creëren en gebruiken van eigen informatie maar de informatie die buiten beschikbaar is neemt in belang toe.
Big Data en Extreme Analytics zijn geen hype meer te noemen maar aan de orde van de dag. Heeft u er al over nagedacht?
Foto: vvv Zuid-Limburg http://www.vvvzuidlimburg.nl
Photo by Aranxa Esteve on Unsplash