Een tweet vandaag van het twitteraccount AndereBlik Onderwijs (@schoolzaken) als reactie op een artikel op nu.nl was aanleiding tot een aardige discussie op twitter tussen deze onderwijsprofessional, de Steve Jobs School (@stevejobsScoo2) en ondergetekende.
Aanleiding van de eerste tweet was een artikel op NU.nl “Geen verplicht digitaal vak op HAVO en VWO”. In dit artikel wordt gemeld dat de staatsecretaris voor Onderwijs Sander Dekker geen verplicht digitaal vak aan de onderbouw van HAVO en VWO gaat invoeren. Dit vak zou de leerling moeten helpen beter aan te sluiten op de digitale wereld.
Twitteraar @schoolzaken reageert “Alleen al met de term “digitaal vak” laat je zien, dat je het niet begrijpt. Het is een fundament voor al het leren.” In mijn ogen schiet @schoolzaken hierin door en ook @stevejobsschoo2 doet daar aan mee. Mijn reactie is simpel “door het een fundament van al het leren te noemen begrijp je het ook niet”. Hierop komt @stevejobsshoo2 met de reactie dat “De integrale benadering lijkt mij te verkiezen boven de gesegmenteerde. In heel ons leven zit ICT verweven.”
Beide onderwijsvernieuwers schieten hierin door waar de secretaris juist te kort schiet. De discussie (voor de liefhebber terug te lezen) gaat door over het begrip “AL” het leren en “ICT wat verweven zit in heel ons leven”. Hoewel digitaliseren verder en verder gaat en een niet te stoppen ontwikkeling is mag ik toch hopen (en geeft @stevejobsschoo2 dat ook toe) dat ICT niet verweven is in ons hele leven. Kinderen mogen (ook op de Steve Jobs School) nog kleuren met wasco en een krijtje en ook muziek maken gebeurt nog op traditionele instrumenten. Dat wordt dan aangevuld met leuke teken-apps en muziek met garageband, dat laatste schijnt tof te zijn.
Maar ik mag dan toch hopen dat in de (nabije) toekomst kinderen niet alleen kunnen tekenen met een app en muziek maken met een app als garageband. ICT/digitaliseren is wat mij betreft dus geen fundament voor AL het leren maar een fantastische aanvulling op de ondersteuning bij sommige (misschien wel veel) vormen van leren als (!) het kind daar voor ruimte heeft en daarvoor open staat. Gelukkig blijkt de persoon achter het account van de Steve Jobs School ook zelf zonder iPad naar bed te gaan, te tekenen zonder app en regelmatig een theater te bezoeken. Dat is namelijk ook wat kinderen inspireert en waar kinderen van leren. Daar komt geen ICT bij kijken.
Zelf merk ik als docent (HBO) maar ook op de scholen van mijn kinderen dat leren niet alleen om vakken draait. Dat zou je mogelijk wel denken als je kijkt naar het belang van de bijv. de CITO toets. Leren gaat ook over omgaan met elkaar, luisteren naar elkaar, respect hebben voor elkaar, samen werken, samen spelen en zo kan ik nog even doorgaan waar van ik vanuit het diepst van mijn hart hoop dat daar geen apps voor worden uitgevonden en geen ICT ondersteuning voor nodig is.
Door berichten als dat van de staatsecretaris en de reactie van de @stevejobsschoo2 en @schoolzaken gaan beide partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. Discussie op TV (met Maurice de Hond) laten eenzelfde beeld zien. Maar als je discussie en dialoog zoekt valt het uiteindelijk wel mee en willen beide partijen het beste voor de kinderen. In ieder geval wat in hun ogen het beste is.
ICT/digitalisering en hoe kinderen daarmee om moeten gaan lukt niet en werkt niet door er weer een nieuw schoolvak bij te verzinnen. Evenmin is digitalisering/ICT de oplossing/fundament voor AL het leren. De oplossing ligt in mijn ogen bij bevlogen en inspirerende leerkrachten die ICT optimaal als ondersteuning kunnen en willen inzetten zodat ze aansluiten en verbinden met het kind. Voor veel vakken is ICT een uitkomst en een fantastisch hulpmiddel. Voor het leren om als mens tussen de mensen te staan mag ICT heel ver weg blijven. Creativiteit is gebaat bij ICT maar deze vakken mogen nooit zonder echte instrumenten, echte potloden en echte verf gegeven worden.
ICT is veel aanwezig in ons leven maar ICT IS NIET ons leven. Laten we dat als uitgangspunt nemen, dan komt het met onze kinderen vanzelf goed. Laten de onderwijsvernieuwers en het ministerie niet de tegenstelling zoeken maar de overeenkomsten. Dat kunnen ze allebei nog wel van onze kinderen leren. Kleine kinderen zoeken nooit naar verschillen maar naar waarin ze samen kunnen komen. Kleine kinderen op vakantie ervaren nooit een taalbarrière, net zomin dat zij onderscheidt zien tussen huidskleur of geloof. Dat leren ze van de volwassen en zolang dat aan de hand is heeft onderwijsvernieuwing geen enkele zin.
Photo by Element5 Digital on Unsplash