Achmea en falend management

achmea_company_logo_0Achmea wil het straks met 4000 mensen minder doen. Hiervan zal het om ongeveer 1000 mensen gaan die door natuurlijk verloop verdwijnen en 3000 gedwongen ontslagen. In het persbericht is het duidelijk: de schuld ligt bij ons, de klanten.

Consumenten willen in toenemende mate via Internet zaken doen en daarom gaat Achmea daarin mee en dat kost banen. Ook wordt aangegeven dat consumenten makkelijker op internet verzekeringen met elkaar kunnen vergelijken Het is makkelijker geworden voor de consument om voor de goedkoopste kunnen belangrijke kiezen. Ook al reden om eens goed naar de kosten te kijken. Op 13 augustus van dit jaar presenteerde Achmea de halfjaarcijfers. ( https://www.achmea.nl/financieel/financiele-resultaten/Paginas/default.aspx)

Achmea behaalde over het eerste half jaar een nettowinst van 123 miljoen euro en inderdaad dat is fors minder dan het eerste half jaar van 2012 (41%). Aan de resultaatkant zie ik (zonder enige financiële kennis) vooral een deuk in de beleggingen die 71% minder opbrengen dan in 2012 en 93% bij de overige baten die niet verder gespecificeerd worden. De premies opgebracht door de klanten zakten met slechts 3%. Aan de lastenkant zie ik ook 18% minder lasten door claims en verzekeringstechnische verplichtingen (de klanten claimen kennelijk ook minder) en de bedrijfskosten stijgen met slechts 1%.  Wat u van de cijfers vindt is helemaal aan u zelf maar er naar kijken is al informatief.

Maar om de klanten de schuld te geven van de slechtere resultaten lijkt mij raar. Te meer dat Achmea zelf het vergelijken van verzekeringen versterkt door het in de markt zetten een van de grootste vergelijkingsites independer.nl  die zijn in 2011 over hebben genomen. En met Inshared begon Achmea in 2009 (!) al met het nieuwe verzekeren. Of zoals de site (https://www.achmea.nl/merken/inshared/Paginas/default.aspx) zelf meldt: “een online winkel met verzekeringen, dat is makkelijker dus goedkoper want een duur callcenter (medewerkers) en een groot kantoorpand (Achmea in Apeldoorn-Zuid als eens gezien?) zijn dan overbodig.”
Inshared werd hiermee natuurlijk een directe concurrent en goedkoper dan de andere merken van Achmea. Een goede smoes om daar ook verder te gaan met online diensten. Niet omdat de consument er om vraagt maar omdat het goedkoper is voor Achmea. Bij de informatie over FBTO (https://www.achmea.nl/merken/fbto/Paginas/default.aspx)  lees ik dan ook: “FBTO is goed bereikbaar, via Internet, e-mail, apps en social media. Maar gewoon bellen kan ook.” En even verderop: “FBTPO was de eerste verzekeraar waar je online verzekeringen kon afsluiten.”

Hoezo moet Achmea in 2013 met de consument mee veranderen in de digitalisering? Achmea liep voorop maar het financiële beleid (aandelen) was niet goed. Het zou Achmea sieren als ze dat gewoon vertellen want een avond googlelen maakt al snel duidelijk dat Achmea voorop liep in de digitalisering en het online aanbieden van verzekeringen. Achmea is daar zeker NIET in 2013 achter gekomen. Dus dat is in ieder NIET de reden dat er 4000 mensen uit moeten. Als de redenen kloppen die de directie aanvoert is er sprake van bijzonder slecht management, maar die zullen blijven zitten en volgend jaar hun riante bonus opstrijken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s