Onlangs kwam er een mooie aanbieding voorbij om ons 16 jaar oude ventilatiesysteem te laten vervangen door een nieuw, kleiner maar vooral zuiniger systeem. Tegelijkertijd zouden dan alle ventilatiekanalen worden gereinigd wat minimaal eens in de vier jaar zou moeten gebeuren. Feenstra, onderdeel van NUON, die het onderhoud op het oude ventilatiesysteem deed had daar in de afgelopen 16 jaar nooit met een woord over gerept. Feenstra (vroeger Energie Service Apeldoorn) heeft wel al die jaren goed onderhoud gepleegd op de CV installatie en ook de levering van een nieuwe CV ketel vorig jaar was prima verlopen. Om die reden was het onderbrengen van het nieuwe ventilatiesysteem bij Feenstra mijn eerste keuze.
Tot mijn verbazing kwam Feenstra met de (NUON) eis dat het nieuwe systeem eerst een inspectie van NUON moest ondergaan voordat deze in het contract kon worden opgenomen. De kosten van deze inspectie zijn € 150,-. Dat is meer dan de helft van de nieuwprijs van het nieuwe ventilatiesysteem. Mijn reactie als klant was natuurlijk voorspelbaar: het inspecteren van een gloednieuw, 2 weken geleden geplaatst systeem is natuurlijk onzin en ik gaf bij Feenstra aan dat ik het onderhoud van het ventilatiesysteem EN de CV installatie dan onder zou brengen bij de leverancier van het ventilatiesysteem: Essent. Dat was aanleiding om intern bij Feenstra elkaar nog eens diep in de ogen te kijken.
Mijn tweet hierover werd direct door NUON (@NUONWebcare) opgemerkt. Opmerkelijk was dat waar Feenstra direct naar NUON wees, NUON Webcare aangaf contact op te willen nemen met Feenstra om daar te horen wat de mogelijkheden waren. Nu wordt het interessant vanuit mijn oogpunt als klant maar zeker ook bezien vanuit Anglosaksisch versus Rijnlands denken. Gaat NUON voor de klant of voor de regels?
Is NUON een anglosaksisch denkende organisatie of gaan ze toch voor Rijnlands?
Binnenkort meer……